شاهین جوانمردی در مصاحبه با راه پرداخت: وضع قوانینی جهت جلوگیری از رقابت ناسالم در حوزه پرداخت
چندین سال است که درباره اصلاح مدل کارمزد فعلی که مشکلات بسیاری را برای صنعت بانکداری و پرداخت کشور به وجود آورده است، صحبت میشود. جلسات متعددی در مجموعههای مختلف طی این سالها درباره اصلاح این نظام معیوب برگزار شده و پیشنهادهای متعددی نیز ارائه شدهاند، اما تقریباً هیچکدام به مرحله اجرایی و اصلاحی نرسیدهاند. اکنون اما تمام بازیگران به نقطه ضرردهی رسیدهاند و لازم است تغییراتی اساسی با در نظر گرفتن همه جوانب در مدل فعلی کارمزد صورت پذیرد. تقریباً تمامی بازیگران بر این عقیده هستند که هر مدلی که میخواهد اجرایی شود، باید در نهایت به دریافت کارمزد از خدمتگیرنده منتهی شود، اما برای این کار نیز باید گامبهگام حرکت کرد و جوانب مختلفی را بررسی کرد. با توجه به اینکه ساختار ناقص کارمزد خدمات بانکی و پرداختی یکی از مهمترین چالشهای سیستمهای بانکداری و بهطور خاص پرداخت در کشور است، از فعالان این حوزه خواستیم تا مدلهای پیشنهادی خود برای اصلاح نظام کارمزد فعلی را بیان کنند.
شاهین جوانمردی، قائممقام مدیرعامل شرکت فناپتک:
با افزایش قیمت ارز و به تبع آن افزایش قیمت کارتخوانهای بانکی، نظام کارمزد پرداخت با چالش بزرگی روبهرو شده و دیگر کارمزد تراکنش و اجاره پرداختی توسط بانکها، پاسخگوی مدل تجاری شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداختی نیست. کارشناسان بارها به این نظام کارمزدی انتقاد وارد کرده و آسیبهای آن برای نظام بانکی را برشمردهاند، اما قانونگذار بهدلیل مقاومت برخی ذینفعان، تاکنون توجهی به آنها نکرده است. در حال حاضر مزایای اعطایی، برای پذیرندگان تبدیل به حق شده و هرگونه تغییر در نظام کارمزدی را برنمیتابند؛ اما ادامه این مسیر نهتنها برای شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت امکانپذیر نبوده؛ بلکه روزبهروز باعث نحیفتر شدن پیکره بانکهای کشور نیز میشود. در این شرایط باید بهگونهای مسیر را تغییر داد تا کمترین آسیب به شبکه پرداخت و ذینفعان متعدد آن وارد شود. در اولین قدم ورود قانونگذار به میدان و وضع قوانینی جهت جلوگیری از رقابت ناسالم شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت، ضروری به نظر میرسد. در گامهای بعدی باید بهدنبال تصحیح اشتباهاتی همچون ارائه کارتخوان رایگان به پذیرندگان و عدم دریافت کارمزد از آنان و در بعضی مواقع، پرداخت بخشی از کارمزد به آنها بود. به احتمال فراوان در این مسیر مقاومتهایی از سمت برخی پذیرندگان صورت خواهد گرفت، اما برای حل این معضل میتوان با ارائه برخی سرویسهای ارزشافزوده جدید به پذیرندگان و صاحبان کارت، سطح پذیرش پرداخت کارمزد را در آنان بالا برد. هرچقدر سرویسهایی که در اختیار آنها قرار بگیرد کاربردیتر و جذابتر باشد، میزان رضایتمندی آنها بالاتر خواهد بود.