نظام آراستگی 5S چیست؟
تحقیقات انجام شده نشان داده در صورتی که نظم محیط کار رعایت شود رضایت شغلی روز به روز افزایش مییابد و خستگی شغلی روز به روز کاهش مییابد. این موضوع اهمیت نظام آراستگی در سازمانها را نشان میدهد که به مقدار زیادی میتواند در بهبود و افزایش آن موثر باشد.
نظام 5S شامل پنج مرحله و یا جزء میباشد و به همین دلیل به آن 5S اطلاق میشود. این پنج مرحله شامل: ساماندهی (Seiri)، نظم و ترتیب (Seiton)، پاکیزهسازی (Seiso)، استانداردسازی (Seiketsu) و انضباط (Shitsuke).
از ضرورت های مقدم بودن اجرای این نظام میتوان به مواردی از قبیل افزایش سرعت دسترسی، افزایش سرعت انجام کار، کاهش درد ناشی از کار، کاهش خستگی، کاهش ضایعات، کاهش خرابی دستگاهها و تجهیزات، کاهش هزینههای جانبی و هزینههای پنهان اشاره کرد.
در این نظام، ساماندهی عبارت است از شناسایی و جداسازی اقلام ضروری و غیرضروری. در واقع مشخص کردن اینکه چه اقلامی مورد نیاز است و چه اقلامی مورد نیاز نیست. اقلام غیرضروری باید از محیط کار حذف شوند و اقلام ضروری باید در دسترس باشند تا در مواقع نیاز به راحتی قابل استفاده باشند
پاکیزهسازی: این اصل به آنجا برمیگردد که ما در محیط تمیز با رئحیه بهتر به کار میپردازیم. پاکیزهسازی عبارت است از نگهداری محل کار، بهبود ظاهر محل کار و مهمتر از آن جلوگیری از آلوده شدن محل کار.
نظم و ترتیب: هر چیزی در محل کار باید یک مکان مشخص داشته باشد و در واقع هر چیز باید سر جای خودش باشد. باید مکان قرارگیری ابزارها و وسایل محل کار مشخص باشد و هر کدام در جای خود قرار گیرند. این کار باعث میشود که محل کار همواره منظم و مرتب باشد.
استانداردسازی: استانداردسازی عبارت است از کنترل ، نظارت و اصلاح دائمی سازماندهی، نظم ف ترتیب و پاکیزگی. این مهم با بازبینی دوره ای، تشکیل کمیته بازرسی، استفاده از علائم و نشانه ها و دیگر روش ها صورت می گیرد
انضباط: انضباط عبارت است از آموزش عادات و توانایی هایی جهت انجام وظایف خاص. نکته اصلی ایجاد عادات درست و حذف عادات نادرست است.