کایزن چیست؟
کایزن یک اصطلاح ژاپنی به معنای تغییر برای بهبود بهتر یا مداوم است. این یک فلسفه تجاری ژاپنی است که به فرآیندهایی مربوط می شود که به طور مداوم عملیات را بهبود می بخشد و همه کارکنان را درگیر می کند. کایزن بهبود بهره وری را فرآیندی تدریجی و روشمند می داند.
کایزن به سازمان ها اجازه می دهد تا تغییرات کوچک و تکراری برای بهبود مستمر ایجاد کنند. این کار را با تشویق به حل مشکلات مشارکتی و خلاقانه انجام می دهد. نتیجه فرآیندهای ساده، افزایش کارایی و ضایعات کمتر است.
کایزن ادعا میکند که نتیجهای کامل و بینقص وجود ندارد و همه چیز بهبودپذیر است. هستهی اصلی کایزن، کار تیمی است؛ جایی که جلسات گروهی منظم شامل بحث دربارهی بهبودها، تغییرات و پروژهها برگزار میشود.
کایزن شامل پنج اصل کلیدی است:
- شناخت ارزشهای مشتری
- هدف گذاری برای حذف اتلاف
- دنبالکردن فعالیتها (رفتن به گمبا)
- سازماندهی تیم
- صحبت کردن بر مبنای ارائهی اطلاعات
“گمبا “در مدیریت ناب مهمترین مکان برای تیم بهشمار میرود که در آن کار واقعی صورت میگیرد.