فرم های نوآوری
پدیده نوآوری چند بعدی و بسیار پیچیده است. [۱۰] “نوآوری همراه است با توان دیدن اتصالات ، برای تعیین فرصتها و کسب مزیت از آنها. نوآوری ، ایجاد تغییر است که در چندین فرم مختلف انجام میشود. نوآوری محصول Product Innovation از طریق تغییر در چیزها ، نوآوری فرآیند Process Innovation از طریق تغییر در روش ایجاد و انتقال ، نوآوری جایگاه Position Innovation از طریق تغییر در مفهوم معرفی محصولات و خدمات ، و نوآوری الگو Paradigm innovation از طریق تغییر اصول مدلهای ذهنی که چارچوب فعالیتهای سازمان را شکل میدهد. [۱۱]
نوآوری محصول
نوآوری محصول ، معرفی کالا یا خدماتی است که با توجه به ویژگی ها و کاربرد مورد نظر ، یا نوین است و یا به طور قابل توجهی بهبود یافته است.[۱۲] بر اساس شواهد تحقیقاتی، ارتباط تنگاتنگی بین عملکرد بازار با محصولات جدید وجود دارد. [۱۳] ایجاد تمایز در محصول نیازمند نیازمند ایده نوین و کاربردی است. ایجاد تمایز شامل شکل ، قابلیتها ، شخصی سازی ، کیفیت عملکرد ، قابلیت انطباق ، دوام ، اطمینان ، و سبک میشود. [۱۴]
نوآوری فرآیند
نوآوری در فرآیند ، ایجاد یک جنبه نوین از فرآیند یا نحوه پیاده سازی آن است. مثلا سیستم پرداخت آنلاین به جای مراجعه حضوری به بانک نمونه ای از نوآوری فرآیند است. همچنین آموزش آنلاین به جای حضور فیزیکی در کلاس ، یک روش جدید آموزشی از طریق نوآوری در فرآیند است.
نوآوری جایگاه
نوآوری جایگاه از طریق معرفی مجدد یک محصول یا خدمت به بازار صورت میگیرد که منجر به تغییر درک مشتری از محصول و تغییر در کاربرد آن محصول میگردد. مثلا معرفی محصولات مکمل غذایی کودکان به ورزشکاران به منظور بهبود عملکرد بدن پس از ورزش، و یا ارائه خدمات پوستی و جراحی که قبلا در مواقع تصادف و به منظور اصلاح ظاهری به کار میرفت ، به کسانی که قصد زیبایی و جوان سازی دارند.
نوآوری الگو
این شکل از نوآوری نیازمند آنالیز عناصر زیادی است و از طریق آن میتوان به بازار متفاوتی دست یافت ، کسب و کار را رونق بخشید، و موجبات از هم گسیختگی یک صنعت خاص را فراهم آورد . مثلا استفاده از اپلیکیشن اسنپ برای گرفتن تاکسی ، یک الگوی نوآورانه است که روش قبلی استفاده از تاکسی سرویس را متحول گردانده است. همچنین وب سایت دیجیکالا نمونه ای از الگوی نو آورانه خرید است که تجربه ای کاملا متفاوت برای خریداران کالا فراهم مینماید.
رویکرد نوآوری
یک وجه دوم برای ایجاد تغییر ، سطح نوین بودن است که از سطوح پایین شروع میشود تا پس از عبور از بهبود افزایشی incremental improvements به تغییرات اساسی radical changes برسد که دگرگون کننده روش فکری ما و نحوه استفاده ما از آن است. گاهی اوقات این تغییرات در یک بخش یا فعالیت خاص ، عادی هستند ، ولی گاهی اوقات بسیار اساسی و دور از دسترس میباشند که میتوانند اساس یک جامعه را تغییر دهند.” [۱۱]ماتریس تکاملی گروه مشاوره ناویگانت،[پانویس ۱] از طریق ایجاد ترکیب بین مدل کسب و کار نوین با تکنولوژی نوین ، چهار بخش را شناسایی مینماید که منجر به معرفی سه رویکرد در نوآوری میگردد. نوآوری افزایشی ، نوآوری نفوذی ، و نوآوری رادیکال. در واقع نوآوری نفوذی در این ماتریس ، دو بخش را به خود اختصاص میدهد. ایجاد تعادل و انسجام در پورتفولیوی سرمایهگذاری و ایجاد ترکیبات مناسب از نوآوریهای تدریجی، نفوذی و رادیکال برای تطابق شرکت با واقعیات ، از اهمیت بسزایی برخوردارند. این مهم نیاز به مدیریت مشخصههای تعاملی مدلهای کسب و کار و تکنولوژی در طی ماتریس تکاملی دارد.
نوآوری افزایشی (تدریجی) Incremental
نوآوری افزایشی اولین و ساده ترین روش نوآوری است که جایگاه آن در ماتریس پایین و سمت چپ است . در این رویکرد تغییرات کوچک ، با تکیه بر مدل کسب و کار و تکنولوژی موجود ، به طور تدریجی صورت میگیرد. این تغییرات کوچک میتوان شامل افزودن یک قابلیت ساده جهت کسب ارزش بیشتر از محل محصولات و خدمات موجود باشد. میزان موفقیت شرکتها در این رویکرد بستگی به شرایط رقابتی بازار دارد. لذا تحت شرایط یک بازار خاص ممکن است این رویکرد موجب پیشرفت تدریجی محصول و منجر به کسب درآمد بهتر شود در حالی که در شرایط یک بازار بسیار رقابتی و پیشرفته این رویکرد ممکن است پاسخگوی نیاز و توقع مشتریان نباشد.
نوآوری نفوذی Breakthrough
نوآوری نفوذی به مراتب پیچیده تر از نوآوری افزایشی است و اجرای آن مخاطره آمیز و نیازمند صرف منابع بیشتری از قبیل سرمایه ، زمان ، و نیروی انسانی میباشد. این رویکرد دو بخش در ماتریس را به خود اختصاص داده است لذا یک بار این رویکرد از طریق نفوذ در مدل کسب و کار نوین حاصل میشود که در سمت راست پایین ماتریس قرار میگیرد، و بار دوم از طریق نفوذ در تکنولوژی نوین حاصل میشود که جایگاه آن در بالا و سمت چپ ماتریس قرار میگیرد. این رویکرد در صورت موفقیت ، پاداش خوبی برای سازمان به همراه خواهد داشت زیرا ارزش قابل توجهی برای مشتری نسبت به سایر کالا و خدمات موجود در بازار ایجاد مینماید. از طریف دیگر در صورت عدم موفقیت، هزینه های هنگفتی را بر کسب و کار تحمیل خواهد نمود.
نوآوری رادیکال Radical
نوآوری رادیکال آخرین و دشوارترین رویکرد نوآوری است. در این رویکرد بهره برداری از مدل کسب و کار نوین و همچنین تکنولوژی نوین به طور همزمان صورت میگیرد. لذا این رویکرد در صورت موفقیت قادر است تغییرات اساسی در بازار رقابت و حتی در جامعه ایجاد نماید. اما به دلیل پیچیدگی و نیاز به صرف منابع زیاد ، این نوآوری بسیار کمتر از انواع دیگر در بین کسب و کارهای مختلف به کار میرود .
رتبهبندی نوآوری کشورها
بسیاری از مطالعات تحقیقاتی تلاش میکنند تا کشورها را براساس معیارهای نوآوری رتبهبندی کنند. زمینههای مشترک مورد بررسی عبارتند از: شرکتهای فن آوری پیشرفته، تولید، اختراعات، تحصیلات دانشگاهی، تحقیق و توسعه، و پرسنل تحقیقاتی. رتبهبندی زیر براساس شاخص نوآوری بلومبرگ در سال ۲۰۱۶ است.[۱۵] با این حال، مطالعات ممکن است بهطور گسترده متفاوت باشد؛ به عنوان مثال شاخص نوآوری جهانی در سال ۲۰۱۶ سوییس را به عنوان عدد دیگری رتبهبندی میکند که در آن کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن حتی جزو ده کشور برتر هم نیستند.[۱۶]